Mer trnys

Igår blev det en helkväll med trnys:

$10+1 one rebuy one addon
$109 och $26
$26 PLO HU ,
Två till $26or
$55a 
Superturbo KO $14+1.
Kvalade även in till $163an kl 21.
120+9 KO 35k garanti
Total kostnad $433 + satellit kostnad $40+4 och 24+2 (missade en till samma) = $503

Målet är att vinna alla turneringarna :)....och i andra hand att inte gå minus :)

I 26orna går jag oftast aktivt in för att tidigt få en megastack och tar i stort sett alla fliplägen jag kan hitta då det förhoppningsvis leder till att man lyckas i minst en av dom och har bra slagläge (borde vara varannan med flips, no?).
26orna har oftast 1500+ deltagare och 10-minutersnivåer vilket känns som turbo om man är van vid FTP's struktur så chipsmaximering är ledordet i dom.
Dock så kan man argumentera att det är sämre spelare i de billigare trnysarna och att man därför ska spela ut dom istället för att flippa. Det håller jag med om, dock så är det otroligt mkt lättare med en dubbel average stack eller större, så därav gamblar jag gärna tidigt i dom.

I 10+1 en rebuy/addon 10k garanti åkte jag innan rebuyperioden var över med AK vs AQ vs 99 preflop. Ingen att säga om den.

$109-trnyn blev en ganska tråkig trny på det hela taget. Foldade ner mig till 2500 sen blev det respass på en AT3 flopp med AQ vs AK, visst kan man vika den, då det känns som AQ är den vanligaste utslagningshanden man haft i sitt pokerliv men det var en "Äntligen en bra hand..ouff, träff, in med degen"-situation. Svårt att värja sig ibland mot det tänket.

$26a numero 1 blev en, förvisso välkommen likväl förödande, wrath of the n00bs bad beat.
Det är 100-200 nivån jag har slagit upp mig till 7500 från startstack 3000. Jag sitter i SB och det är foldat till CO som limpar på sedvanligt 26a maner. Jag säger 650 med QQ.
Nu synar BB och CO också.
Flopp J34 rainbow, jag betar 1180 i 1950, halvt induce halvt värde. SB slår om allin med sina 3500 ca. CO foldar och jag synar han har.....KQs fast utan flushdraget.....som dock kommer på turn!!!!...men blankar på rivern...men som var en offsuit K och han tar hem potten! :(
Då var jag plötsligt nere på 4000 på 100-200 och tänkte pröva en ny grej.

Har ni varit med om folk som 4xar varje gång dom ska in i en pott. Visst, det kan vara onödigt när någon sitter med AA och man får vika, och man i bara farten har slösat bort 1.5 extra BBs...men, hur många gånger synar man någon som 4xar med andra händer än den verkliga toppen av sin range eller ev. alla par  med tillhörande djupa stackdjup för implicita odds? Jag gör det otroligt sällan iallafall om jag inte har 10bbs och hittar något som spelar sig själv.

Så nu var jag nere på ett M på 10 med 15BBs och får KJ utg. Normalt instasläng, men nu...4x :) Rundfold till BB som var en fransman som spelat ca 90 trnys totalt som nu synar brrr.
Flopp K44.
Visst ingen kass flopp men vad ska han ha som synar och inte slår mig om jag betar? Så det underliga nu är att båda checkar flopp och turn, och jag ler inom mig att haha han var ju trots allt en framsnamsnoob och har synar med QJ eller nåt. Så på river och brädan K4467 så betar jag 400 in i 1700 potten efter hans check...och han säger 900...?
Jaha har han verkligen spelat AA/KK så här kasst så förtjänar han mina extra 500 resonerar jag, så jag betalar av av ren nyfikenhet. Han har den osannolika handen KQoff, som faktiskt slår mig med minsta marginal, och som spelats på ett så underligt sätt att tom ansiktena på hans Kung och Dam såg förvånade ut.
Hittar AQ lite senare utg med 10bbs och får syn av QJoff som floppar tvåpar och turnar kåken.

I HU PLO trnyn tar jag mig till bubbelmatchen innan pengarna (16 fick pris) och möter en riktig ärkedonk som i HU PLO är ganska svåra att spela emot då de rankar toppar utan redraws lika högt som en 21 kortswrap. Jag märker av hans stats i bluffpoker och hans händer han visar, att här ska det bara väntas in nöthänder och mjölka, bluffa går bort totalt.

Jag tappar 25% av stacken med triss, gutshot och nötfärgsdraget på AJ9..J...x med KJTT med två hjärter och han har mördartoppen av sin range med AAxx. Åker ner ännu mer till 1100 chips och blinds på 50-100 och minhöjer pre med QJJTds han synar och floppen kommer 279 med backdoor flushdrag överpar och hålpipan för mig.
Jag betar 288 in i 450 och han ställer in mig. I vanliga fall i CG så instaläggger jag men han kan ha lite vadsomhelst här. Så jag synar ganska committad. Jag får en lyckoträff och möter botten av hans range med 3889 utan flushdrag och låg riktigt bra till.

http://twodimes.net/h/?z=7240462
pokenum -o qh jh jc tc - 3c 8h 8s 9c -- 2h 7d 9d
Omaha Hi: 820 enumerated boards containing 9d 7d 2h
cards win %win lose %lose tie %tie EV
Jc Tc Qh Jh 632 77.07 188 22.93 0 0.00 0.771
8s 9c 3c 8h 188 22.93 632 77.07 0 0.00 0.229

Men som alltid så har ju faktiskt de där 23% just 23% chans
vilket kom i form av en 9a på turn,som iofs gav mig ytterliggare
färgouts men rivern blankde ut och jag var ute och irriterade mig
något enormt på det.
$26a numero 2 var rätt ointressant då inga lägen riktigt kom upp. Fick dubbla efter första pausen med en reshove med A9 som fick dra ut KK. Tappade lite med J2off i BB efter jag c/r en midpos limpare på flopp J5Q, han synar. T turn check check..river 5 han liten bet jag synar och han har A5.

Låg hyfsat till ändå och hade 16k på 250-500 med ante 50 då jag överväger en trebet med 77 i SB vs en större stack som öppnat till 1000, med en 8k stack i BB, jag synar bara till slut. BB synar också.
Floppen kommer 56K med två spader.
Jag donkar 1980 in i 3450 och BB går in i tanken. Jag utesluter alla kungar då han rimligtvis borde squeezat dom allin preflop med 16BBs. Kvar finns A5, A6, 78s ev. eller alla spader drag. Han går allin till slut. Den andra foldar och jag synar. Han har nu AK. Blir ständigt överraskad av alla typer av spel folk kan göra. Jag missar och var nere på 16Bbs och det var 40 spelare till bubblan ungefär.

Byter bord och hamnar bredvid några riktigt nya lirare enligt databasen och bubblan närmar sig. Folk foldar och spelar vekt och jag har bara en allin stack som ska användas vid läge. Det läget tyckte jag av någon anledning kom med T4 off i BB. Rundfoldat till den nya spelaren i SB som har 20bbs och minihöjer till 1200. Jag gör en ruggigt fancy och bra trebet med min fina T4 off till 3600 med 6k bakom, läs den meningen igen...
Han synar nu jag vet inte vilken range man sätter på en hand som synar här med ovan nämnda stackdjup och bubbelsituation. Floppen kommer magiska T49 med tre klöver. Han checkar och jag går allin. Han synar med QJ klöver för floppad färg och jag är ute :) Kan man inte en gång i sitt liv få lyckas vara en spewylagtard :) Ganska fin setup f ö att först få synen och sen träffa, men jag förtjänade kanske den :)

I $163an hade jag rejäl tur med 55 vs QQ då brädan fyrfärgat och han floppat set. Åkte med AQ vs AK i en BB fight till slut.

I $55an åkte jag med KK vs AJ på 100-200 nivån.

$26a numero 3 gick det lite bättre då mitt bord var väldigt dåligt och jag kunde lätt bygga stacken utan några showdowns.
En rolig hand därifrån var med KT i ruter på nivån 300-600 jag i SB med 42k och BB är allin eller har en halv BB kvar. Det blir rundfoldat till knappen med 17k som är en rätt dålig spelare. Han säger 1200 och jag trebetar till 4188. BB går allin med det lilla han har kvar. Nu minifyrbetar knappen till 7000 nånting med 10k bakom. Jag "måste" syna och gör det.
Flopp J72 med två spader occh en ruter. Jag checkar och knappen checkar också?
Turn ruter 7 och jag får flushdrag -check, check igen.
River ruter 4!!
Jag steker ganska länge då jag inte borde ha blivit hjälpt av den här och betar till slut 5300. Knappen steksynar och visar 33?!
BB hade AK och var ute.

Sen tappar jag mot samma spelare som sen slog upp sig ordentligt i ännu en BB fight jag med 74 och fancy play syndrome och han med Q9 och stationsyndrome.
Han minirejsar till 1600, båda har ca 50k på 400-800 med ante 100 nu.
Flopp K4Q rainbow.
Han betar 3600 jag synar men vet inte varför riktigt annat än jag har bottenpar och han är "dålig" och då inte borde få träffa händer, något liknande går tankegången. Pott 11400
Turn J. Bräda K4QJ
Han betar 3600 igen och jag säger 9888 dvs en riktigt kass rerejs size stinker svaghet och inte gör någonting utan att eventuellt sizea min riverallin (som jag inte alls tänkte på då). han instasynar. Pott ca 31300
River 2.
Han betar 3600 och jag säger 23k i 35k potten. Han instasynar med Q9. Urrrrgh! På något sätt så borde jag vunnit den potten trots att jag spelade den uselt. En note om station borde kanske kommit upp med 33 synen tidigare men istället fanns bara donkey i huvdet och för det fick jag betala...riktigt dyrt också då den stacken var topp 15.
Sen har jag tur jag stealar upp mig till 42k och få sen en trevägs allin mot två shorties i en Knapp-SB-BB fight med A5 vs A2 vs A2!! Flopp 23Q....J....4 :) 68K och tillbaka till topp 20 och bubblan var spräckt här också.

Lite senare limpar en shortie med 12k på 600-1200 nivån in i min BB jag ställer honom med A4off och han synar listigt med 22 (?). Jag träffar A och har nu 80k och låg sjua här tror jag med kanske 100 kvar.
Träffar set mot AA och är uppe på 109k. Allt gik som på räls, men den mänskliga faktorn ska aldrig räknas bort.

Jag letar upp bordets donk enligt databasstatsen iallafall och han sitter till vänster om mig.
Därför ska det höjas till 5885 med 97 off på 1200-2400 med ante 300 tycker jag, jag på knappen och han i SB. Han synar och floppen är 5JT med flushdrag. Han checkar och jag betar 9800, och han synar. Handen över? Nej nu ska det bli soulreads och allehanda bullyfasoner. Pott ca 35000.
Turn A, han checkar jag checkar, bra då har jag en chans.
River blank 3.
Jag tycker av erfarenhet att nybörjare respekterar stora bets och isåfall kan vika. Nu har jag dock ett gyllene läge att INTE behöva beta stort om han nu var på flushdrag och jag kan representera esset och en missad checkrejs eller en dålig potcontrol check på turn. Så en bet på 14k borde göra susen om han är tom, ev upp mot 19-21k om han har en QJ el liknande och man vill få fold. Men mina instinkter gör att jag pottar 35K insta efter hans check. Han ställer insta in sina 36K så jag har 1k att syna med min 9 hög. Jag skäms och foldar och undrar vad jag håller på med.Set, KQ eller AJ gissar jag även om hans rivercheck var ganska risky.

Hämtade mig inte riktigt efter den och åker med AT vs QQ lite senare och ångar på att det faktiskt bara var mitt eget fel den här gången.

Den sista trnyn $129 KO 35k garanti gick åt helvete jag låg på 70% av average hela trnyn, ja asså hela trnyn, jag spelade så fegt och väntade och väntade , men hade inga händer att ens shovea med. Jag skulle vilja se mitt PUFF-värde för den här trnyn. Det fina med FTP är ju dock att man faktiskt kan vänta på bra händer om man så önskar iom deras grymma struktur. Så jag ställde in mig på att sega mig in i pengarna och se hur långt jag kunde sega mig fram i trnyn.

Det här är också situationen när utebliven klonk ändrar målet för dagen lite dvs att jag nu vill vinna tillbaka buyinkostnaderna. Troligen inte +ev att fega sig fram nånsin, men nu hade jag typ inget val och tänkte in ställa ne2, utan istället se hur långt fegliret kunde ta mig.
Jag klarar bubblan med en JT vs A7 på flopp AQ9 efter att han i mitt pos minirejsade min SB och jag tänkte stop n go alla floppar, och vilken bättre än den här...nu hade han A7 och synade men Turn var en K och jag var med i matchen igen.
Fortsätter att feglira och gör bl a några riktigt fina Hellmuth raisefolds med 14bbs ;).
Hittar AA och blir trebetad av samma kille som verkade ha hängt lite för mkt på 2+2 men inte fattat hur/när/med vad man ska trebeta då han minitrebetfoldade 9 av 10 ggr. Hela bordet snappade upp hans spel och hans stack dalade men han skulle likvälfarao trebeta hela tiden från alla positioner.
Han trebetar iallafall mina AA med 33 och synar sen min allin och jag dubblar till näästan average.

Nu är det plötsligt bara 20 kvar och folk ryker höger och vänster, jag vinner en viktig flip med KQs vs A4 med 12 kvar och några händer senare var vi på finalbordet, helt sinnessjukt.
Jag låg sist iofs men en dubbling innebar 5e plats då chipfördelningen var väldigt skev.
En kille hinner åka ut och jag får äntligen en hand JJ!!! UTG + 2 en annan shortie öppnar till 8000 på 2000-4000 nivån. Jag har bara 43k men trebetar ändå, för att det är kul till 21800. Hej säger chippon och ställer oss båda allin. Jag synar, faktiskt motvilligt haha, och han har AA som får stå.


Även fast det var en cooler, så var jag äckligt nöjd med resultatet, desto mindre med spelet kanske, men ska inte helt rula ut fegliret som strategi. Nu var jag tvingad till det, men jag ska ta reda på om det är möjligt att med FTPs struktur spela ngn light-variant av fegliret och gå bra.
$900 blev det i den och jag fick registrera ett plus för kvällen på $400.

Nedan en föreläsning från TED.com av en Tvspelsfrälst tjej om hur man ska lösa världens klimat/energiproblem. Man kan tycka vad man vill, hon är lite virrig, men har en ganska bra slutkläm.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0