Gräsänklingsgrind

Efter en pokerfri helg med basket i Luleå (två vinster) passade jag på att köra ett maratonpass igår då min flickvän Diva (som spelar percussion) var bortrest över dagen till Cannes för en jazzfestival.
Hon spelade där med Magnus Lindgren, en i jazzkretsar hyfsat känd snubbe vars kommande album Batucada Jazz jag lyssnat igenom samtidigt som Diva övat. Ruggigt svängiga grejer, me like.

Blir mer och mer insöad på jazz som serveras till mig, serverad då jag har dålig koll på vad som finns och är bra. Far som är jazzpianist och mumma min som är musiklärare provade försiktigt att ge mig Jan Johanssons (Nej, inte Jan Johanssens) samlade verk häromåret vilket blev great success *med Boratröst* så på den vägen är det.
Fick även nyligen höra av pappa att "det var kul att du inte bara lyssnar på rap nuförtiden" som jag i stort sett uteslutande lyssnade på i hela mellanstadiet och högstadiet (lägg till lite blandad grunge, G'n'R och beatles men annars typ inget annat) och troligen "plågade" föräldrar med i bilresor, landställsvistelser och i pojkrum med högljudd stereo.

Tror det var extra jobbigt för ej insatta då jag var en förespråkare för eastcoastrappen (vs westcoastrappen) som på 90-talet kunde vara ganska omelodisk och hård många gånger (fast egentligen säkert 50-50, men de hårdare låtarna stack nog ut lite mer ur mängden och även lite mer i öronen).
Lägg till att den sjukaste mest grova textraden alltid tajmades när en förälder tittade in i rummet så förstår jag att det kanske inte alltid var den popluäraste genren att lyssna på.

För att klargöra så ogillar jag inte alls det jag lyssnade på då, nu, tvärtom, dock så har jag tröttnat rätt rejält på mkt av den nya hip hopen, som är till 99% klubbanpassad (av det som spelas i etern iaf). Helt okej att höra på klubbar och basketuppvärmningar. Rent musikaliskt är det ju dock tämligen bedrövligt med urvattnade/billiga synth-hejaramsslingor som tar sju minuter att göra per låt, och att alla låter som om samma snubbe har gjort dom, men det ofta är mellan åtta-nio st olika producenter som är så influerade av varandra, att den rådande normen för bas-beat-synth-tempo blir ungefär det (exakt) samma i alla nya hit-släpp....surgubbe...

Jag vill ha gammal samplad hip-hop eller mer muskalisk (läs:A Tribe Called Quest, Beatnuts eller snyggare hård hiphop som gamla Wu-Tang typ). Om jag ska sätta fingret på det så tror jag jag mest stör mig på alla avkommor av Lil Jon. Alla dom som fått sin chans av giriga skivbolagspajaser som försökt rida på dirty south-vågen, och sen gjort det uruselt men som ändå spelats flitigt i radion. Tror det är där eccodojan inhandlats i fel storlek. Men som sagt funkar oftast grymt på klubben, bilen och uppvärmingar (när man ska vara tuff och häftig dvs, alcohol is a helluva drug)...krökar du i bilen och på basketuppvärmningar?...

Sååååååå, jag körde som sagt ett maratonpass poker pga av detta...eh...utsvävningar för 800, tack.
Eller förresten, en annan sidenote innan jag glömmer det, tittade på "Are you smarter than a fifthgrader" häromdan, maken till enkla pengar har jag då aldrig sett. Man ska svara på tio frågor, på nivån lättast, lågstadie, till svåraste, femte klass. Och det är verkligen så lätta frågor man skulle kunna tänka sig dvs inga kuggisar eller fulingar.
En kille plöjer genom frågorna, där man också har tre livlinor i form av fem femteklassare som kan rädda ens svar ungefär.
Han kommer till miljonfrågan som är den sista (dollarmiljon mind you). Han kan gå iväg med $500,000 eller köra på och antingen vinna $1mille, eller vid miss få tröstpriset $25k. Kruxet är att ha inte få se frågan innan han bestämmer sig (som de otroligt nog får i alla de tidigare frågorna).
Han foldar dock trots att ämnet (som han fick se innan) var hans egen favorit US History. Frågan var vem som var USAs första secretary of state vilket han kunde direkt had he stayed to answer it. Ingen super bad beat kanske efter en $500,000 plussning iofs, och säkert rätt EV beslut om man ska gå så långt, då gameshows troligen har en någorlunda kuggis oftare än inte i situationer som denna.
Det roliga var att han var det semikända pokerproffset Alex Outhred och att hela programmet bara var en studie i billiga oneliners med pokeranknytning av både han och programledaren komikern Jeff Foxworthy.

Detta får mig osökt in på (sökt hela inlägget..) mitt maratonpass på 17 timmar (nytt rekord för mig i övrigt).
Det (o)hälsosamma i att sitta i en soffa så länge med nerver på helspänn kvittades av att min enda paus tillägnades åt inköpande och förtärande av nyttig sushi vilket icke var att fnysa åt då jag glömde min plånbok och därav fick gå dubbelt.
Osocial hobby. säger du? Jag hade ju fan Rosen med mig bredvid i fåtöljen!!...nåja, halva tiden..Till oroliga föräldrar och vänner så är detta inte en vanlig företeelse, då långa sittningar numer självmant är outruled till förmån för dagsgrind 11-16, förutom söndagar som kan vara lite längre (dock inte 17 timmar), så lugn i stormen alla som ser en förtappad hasardspelare framför sig.
Cashgamet slutade på fina 57 dollar plus (värt eller?).
Turneringarna gick bra, vilket oftast är helt ovidkommande då turneringar måste gå sensationellt bra om man ska vara nöjd efteråt.

Jag spelade iaf ett gäng olika trnys och hade fem ITM:

24 av 423 i $33 freeze åkte ganska omöjligt efter en squeeze på 1-2k. Cutoff höjning till 5199, syn av SB jag klämmer allin för 39k med AJoff från BB, varpå co foldar, men SB idiotsynar av 88% av stacken med 55, och trots den bästa brädan utan träff  6QTT på turn så missar jag mina sexton outs och är ute.

54 av 2365 i $11 turbofreeze "flippade ut" normalt i slutet :)

45 av 585 i $109 freeze med en donktänkare som slog ut mig så här.
Från midpos med AK gör jag min miniraise (som jag använt hela trnyn from 150-300 nivån) till 2000 på 500-1000 nivån.
Får omslag av knappen till 6199 som lämnar 38k bakom. Jag har 33k kvar och säger istället för shove 17771, han segställer med AQ och får in en Q på river för fjärdeplats i chipcount. Min strategi funkade perfekt, men i den trnyn som har mest prispengar (ca $11k 1a pris) så ska den få stå tycker jag :)

"Bubblar" finalbordet i en $30 rebuy som 12a då jag låg sist och ställde mörkarna med JT, syn av TT och jag missar.

Bubblar även ITM i en ftp $185000 garanti trny där jag i ganska desperat läge som 26 av 31 med 27 priser synar 24an med TT allin han har JJ som stod, gör nog om det spelet ändå varje dag i veckan ftw wtf :P

Som vanligt blev det min senast startade trny som gick riktigt bra (därav de tre sista timmarna i maratonpasset).
En $20k garanti där jag klonkade 3e av 622 för $3499. Åkte med 88 vs KK rätt standard med stackarna men surt då ingen ville deala femton minuter innan med lika stackar då payouthoppen hoppen var följande 3499-4742-7619.
Hade tänkt mig 4800-4800-4800 och spela om de sista ca 1.5k. Tji fick jag, men klagar inte..nej för hur var det nu..du klagar inte på plusset alltid?..

Nu hoppas jag att det har fuskats på 100+4 turbo double ups på Stars så jag får lite deg tillbaka där hehe. Känner dock inte igen deras nicknames direkt så jag är nog bara dålig :)

Kommentarer
Postat av: lh

kul! Växelkursen på USD gör ju tricket; $3.5k är riktigt bra i SEK. Helt rätt med eastcoast btw.

2009-01-22 @ 10:58:17
Postat av: plisskin

mm riktig julklapp med USD uppgången och bonus att den var alltimelow i somras då jag hann shoppa loss på semester i florida på en sunkig outlet hehe.

2009-01-22 @ 12:21:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0