Smulgråt..

..snål person (som grämer sig över minsta förlust)..står det på nationalencyklopedins hemsida. Ett rätt värt ord.
Jag tycker det passar minst lika bra som det som händer efter att man har kämpat i 4-7 timmar i en trny och sen går hem med 1.5 ggr buyin..man gråter över smulorna (som upphovsmannen också troligen tänkt), och gärna efter en bad beat..."Det blev smulgråt för hela slanten" Dock ska man inte jinxa sig själv och bryta på tumregeln att aldrig klaga på plusset dock kan ju det nästan vara lika oskönt ibland att minplussa som att faktiskt bubbla.

Apropå osköna turneringsscenarier så tycker jag det finns två som i särklass sticker ut i ång-bemärkelse.

Scenario ett: Du har foldat i fem timmar och klarat dig genom att vinna precis så många blinds att du ligger på halva average konstant. De blinds du vunnit har hänt med AA eller KK UTG eller rundfoldat på knappen och folk foldar som vore det KM i Origami.
Alla andra spelbara händer du tilldelats såsom alla suited connectors och låga par har du fått utg och inte riktigt känt dig bekväm med att spela. Paren 77-QQ och AT-AQ, KJ-KQ har du fått i sen position, men då har det utbrutit ngt slags femvägs allinkrig framför.
Nu, till slut, får du AK på hijack och blindsen är höga. En dubbling nu med antar tar dig till 1.5 ggr average. Spelaren innan höjer standard, du går autoallin, och BB synar med AA och du ryker som 112a av 500 med 60 priser.

Scenario två: Ta scenario ett, fast den här gången har BB QQ och du vinner slantsinglingen :) Du har nu dubbla average och har lite respekt vid bordet. Äntligen kan du utnyttja dina överlägsna pokerskills på fiskarna vid bordet!
Bubblan brister och du ligger mellan 4-7e plats med 60 kvar. Nu får du in pengarna mot en av de tre spelare i turneringen som täcker dig med AA vs K3 i en blindfight gone wrong. Brädan kommer 99733 och du är ute 57a.

Känner man igen sig i dessa så vet man den oerhörda frustration dessa medför. Tycker dom är mkt värre än en megabadbeat i CG.
Senast igår var jag i något som liknade scenario två (föga förvånande att detta tas upp idag). och höll på att få en spricka i tanden (ännu inte utrett huruvida jag fått en eller inte) när jag med full kraft bet in i metallspännet på mina Koff PortaPro-hörlurar. Det rispgnisslade jäkligt oskönt iallafall on impact.

Hursomhelst så lirades fem turneringar igår :
En $129 freeze, som vi kan lämna därhän med en misslyckad bluff mot en spelare som spelade ut mig totalt efter att bara ha synat med QQ andra leveln HU preflop och floppen kommit J83 (jag JT) och jag checksynat potbets flop, turn och rerejsat river allin när 7an kom för stegen. Du spelade alltså rätt varje gata snyggt!
Med facit i hand slog jag en bluff, TT och J9, nh wp gg Me.

En $75 PL Texas/PLO där jag hamnade på obestånd med 26 kvar och 10 priser under en Texasnivå med AK vs QQ preflop mot den framtida 2e pristagaren. Inte onöjd över spelet alls utan en normal situation som händer någon gång i varje trny.

En $30 rebuy PLO trny (fö 2e pristagaren i trnyn ovan som vann denna, "pu'sdaeh" från Norge, kul med folk som har flyt....).
Hade inte mindre än tre situationer i denna där jag hade equity i trevägspotter, men som skulle slagit ut mig om jag synat och förlorat. Nu hade jag givetvis tripplat i alla tre, men spelen var nog inte var helt fel ur chipconservation-trnysynpunkt tror jag, då jag med mer stabilt grindigt spel ändå tog mig till final table i bra chipposition.
Där antades jag ner till chip-6a med 8 kvar då pengarna rök in på 533 jag med AQT3 men "chip natzi"'s 536T fick slå ut mig. Problemet var att jag av rädsla för en utg limper inte höjt preflop och jag då hamnat i situationen när jag lät fi's framtida BB special se floppen.

En £20 rebuy som var ganska kall, då jag tidigt först inte fått lura med mig folk på illa fejkat maniacspel med varken JJ eller AK, som var handen efter JJ (det skaaaaa ju funka!).
Istället åkte jag själv i rask följd på:
KQ vs 99 K97 flopp (rebuy-aggressisvitet)
TT vs 22 på 296.
Preflop KK vs JJ på KT9x...Q
Preflop QJ vs AK (handen-efter-tilt mot samme spelare)
QQ vs AA (handen efter den mot samme spelare!!!!!!!)
"whats going on here????" skrev jag i chatten...då vände det....inte.
J3 vs J8 på JQ73 han synar pottomslag turn och får checka ned fyrfärgade 8 höga färgen

Här började rebuyen bli dyr så jag fick vinna med A7 på A7QJ vs QJ.
Fick sen 7777 i en squeezesituation som blev allin vs AJ, och låg efter rebuyperioden på över average ändå, men behövde komma 10a för att break even.
Får TTTT på rivern vs rivrad K hög flush och har nästan dubbla average (karma)
Squeezar 6st limpers med AK alla foldar, får AA handen efter och ngn tröttnar och donerar.
Smallballar mig in i problem på 34JT...9..med KJ vs 78 och betalar av lite för att handen blev så sjukt spelad.

Blir sen utspelad två ggr av samma större stack.
Första gången har jag AT på 4679J när vi checkat flopp, han suckerbetat 1/3 pott turn jag synat med pipa, nfld och överkort (som jag iofs inte var säkra på som outs) J på river blankade färgen, och han betat samma tredjedel på rivern (800 i 2400) och jag tyckte det var en 33-33-34 syn-raise-fold situation och foldade. Han visade KT med K fldraget för samma tänk som jag på turn och ett fejkat suckerbet river. Jag var ändå faktiskt nöjd för att jag känt lukten av att ngt var fel men mycket missnöjd med mitt urfegeri.

Andra förnedringen är vi heads up med fi i sb. Jag har höjt pre med KT spader och floppen kom AT4 med två klöver.
Check Check.
Turn 7 klöver.
Han betar 1/3 pott igen och jag känner att han kan vika med tanke på hur handen gått med timingtells osv, dvs den allmänna känslan, plus att jag känner att jag leder men vill inte se en till klöver (dock en risk värt att ta då jag ofta kan valuesyna river om den blankar). Jag höjer iallafall till trippla hans bet.
Han synar insta, vilket fiskar troligen gör med K klöver och tror att det inte är genomskinligt, vilket det är, och de då inte får något betalt om de träffar. Dock så var det här ju inte någon fisk, vilket jag borde haft i åtanke, men men...

River kommer 5 klöver så brädan är fyrfärgad. I potten ligger nu 7200 och fi betar utan någon längre betänketid 3600.
Har exakt samma känsla den här gången som förra, men han har mitt psyke sitt våld och jag viker. Nu visar han QJ off utan flushen.
Utspelad och gissar att om jag hade synat den första bluffen, och den andra gått till likadant, så hade jag antingen "vågat" syna den eller så hade han vikt redan på turnraisen.
Känns ofta som om det är små omständigheter som denna som ger bordsdynamiken och också påverkar ens spelbeslut.
Säger väl sig självt iofs att historyn spelar stor roll, men väl värt att tänka på lite extra ibland...........ÅNGA!!!!

Torskar 1/3 av stacken med ett squeezespel i BB med T7 hjärter (fan vad jag squeezar) där synaren först synat 25% av sin stack med 56 hjärter sen instasynat resten och träffat riverstegen när jag träffade min 7a :(
Inte långt senare åkte jag ut i en rolig hand Jag har 9k med average 17k och går allin vs en midposrejsare med 12k bakom på nivån 500-1000. Nu går cutoffallin..och BB..och första killen synar även han allin!
Händerna som visades var jag med JJ, cutoff AQ, BB AK, och första rejsaren KK som scoopar potten på brädan 2989T.
Surt sa Fox. och, "Scully, where are you?"

Till sist en $30 rebuy som gick som tåget från start. satt bekvämt topp tio hela resan till bubblan ungefär (surprise). Åker på en minibeat med 78 på 78KT vs 96 suited. Kommer snabbt tillbaka med AA vs QQ på teaserfloppen AK3 alla spader och han har Q spader, men som blankar.

Nu till en hand som jag tänkt på alldeles för länge och är helt lost i. Blinds 1000-2000.
Jag sitter i SB och det är rundfoldat till knappen som synar med 29k bakom. Jag har 33K och synar (en gammal förkärlek för 85suited) BB knackar.
Flopp T82 jag betar 2500, mest för att ta hem den. BB fold, knapp syn. Turn 5!!!!
Jag checkar för att skyffla in om han betar. Han checkar :(
River A. Jag tänker checksyna här mest för att det kändes som om han måste beta den här om jag checkar, men i efterhand så är ju bet till 99% det bästa spelet då han definitivt synar med alla tior, åttor och ess, eller sämre då det är ett sånt obvious bluffkort för mig.
Hursomhelst så checkar jag och han betar 2k i 11k potten..??..Ska jag bara syna nu eller? Känns smutsigt mot hela pokervärlden att bara syna av någon anledning.
Vad kan han syna då? Troligen oftare ett större bet än ett mindre bet då det är så sjukt fiskigt att beta mini, och för att bli misstrodd i detta typiska bluffläge måste jag nog beta lite mer. Jag vill dock inte ha en reraise.
Jag minihöjer till 4k...well played sir...
Han går insta allin!!!!!!! CDSIJAV<NB<ue<obunel!!!!!

Jag foldade, men vafan har han? Bara rivrat tvåpar med esset? 34? missad J9? Jag var helt borta iallafall.
Bräda T825A, skulle jag synat? Han limpade preflop på knappen.

Bubblan spricker och jag ligger 24 av 27 med 28k. Blinds 1000-2000 men antar.
Samme kille som i föregående hand, trycker allin på min BB med 21k. Jag synar insta med AQ spader. Han har J2 och brädan kommer 37882 och jag har sega 7k...brrrr....
Tar mina 7k till 51k via AQ vs K7 mot samme lirare, KK vs AK vs storstack, AJ vs QT där jag slår ut J2-killen :)

Och nu till dagens bad beat och scenario två från inledningen. Jag har nu 51k som sagt med average ca 45k.
Shortstack med 32k höjer till 8000 på 1200-2400 Jag säger 22k med QQ (tänkte allina faktiskt, men whats the difference med nuts gick den sofistikerade tankegången)
Nu har vi en tredje kille i handen som har 163k och megaleder trnyn. han har precis synat en rerejs preflop med AT off och blockbetat sig till ett ace on the river vs JJ på en KQ3 flopp.
Han tar synen på 22k iallafall vilket inte ringde de normala varnigsklockorna med tanke på hans tidigare manövrar.
Första killen synar nu bara 22k med 10k bakom..öhh?
Flopp 498 och alla kör in. Jag QQ, shortstacken JJ och chippon 44 givetvis.
Hade undvikits om jag allinat preflop, vilket min röda soffkudde fick erfara. Trots det vill jag ju självklart ha en situation med QQ vs JJ vs 44 för chiplead efter bubblan, men wtffss. Antiklimaxet är så vidrigt när klockan är 04.24 och man vunnit 131 dollar.

Fick trösta mig med en gammal klassiker - Speak the Hungarian rapper - OBS inget skämt.



Kommentarer
Postat av: EA23

sjukaste youtube gänget jag sett! Riktigt osköna!

2008-12-01 @ 18:53:51
Postat av: plisskin

Haha, det bästa är wailandet i slutet av den lite tunnhåriga tenoren.

2008-12-01 @ 23:22:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0