Omaha SM på Unibet

Tänkte att jag skulle ge mig på Omaha SM efter att ha missat alla övriga events i Unibets SM-vecka.
Man började med 5k chips och blinds 25-50. Man var även tillåten en rebuy oavsett chipcount vilket nästan är ett måste i ett actionspel som Omaha.

Hursomhelst efter ett varv är jag nere på halva startstacken efter att ha betat en "stege" både turn och river, och fått syn av ett turnat set,och även betat en "kåk" när bordet parat sig på turn och fått syn både turn och river (efter ett fejkat suckerbet på rivern) av nötfärgen som synade med draget på turn.....eh ok?
Med ovanstående spel hos motståndarna kände jag mig riktigt nöjd med värdet på bordet, och särskilt som både Dan Glimne och Geigert satt vid samma bord (räknade inte med att dom hade nåt hum om PLO vilket snart skulle bevisas)

Glimne rök snabbt efter det sämsta spelet jag sett tror jag på ett omahabord.
Potten är trevägs och på floppen ligger JT7 med två spader och potten är ca 1700.
Glimne betar 700 här. Förste gubben slår om pott, varpå den tredje går allin för totalt 6.5k.
Nu går Glimne in i tanken.
Jag sätter honom på 98 utan redraws, och med tanke på vad hans motspelare kan ha så ligger han ju sådär till, om nu båda har minst samma, med redraws eller triss och flushdraget.
Här tycker jag att valet är givet med rebuyformatet - In med degen, trots det tidiga skedet och att han kanske splittar med en av de två.
Hursomhelst så synar Glimne till slut med......KK utan redraws!!....och rebuyar inte heller!!!!!! De andra satt på 98 och TTT och stegen fick stå.

Geigert var näste man till rakning. Han valuebetade sin stege när flushen kommit på rivern rakt in i sin tvågators-synande motspelare - som givetvis rerejsar med nöten....och får synen.

Själv slår jag upp mig med lika mkt träffar som steals, när nöten ligger ute och folk fegar ur.
Får bra betalt med QQQ på QT76 då jag tyckte att hans halvpottbet på turn utesluter 98 och jag pottrerejsade, han synade då med QJK8 utan övriga redraws, tackar särskilt då han med sitt förmodade resonemang hade sju outs.

Slår ut en shortstack i BB fight med AK hög allinpreflop, vilket är nog sjukt i sig men det verkligt sjuka var att han floppade bästa möjliga utan träff. T82 kom floppen och han hade J97Q turn 4 river 4 och jag kände på mig att det kanske var min dag.

Jag gör en bra syn trodde jag då fi bluffade men faktiskt slog min bluffcatcher. Ånga.
Vi hade fyra st checkat floppen 237 med fl drag...turn kommer K och nu ligger det dubbla flushdrag ute.
Han betar svagt och jag synar med KJ98 med runner färgdraget.
Rivern parar 7an och nu betar han pott från ingenstans. Genomskinligt som in i vassen, eftersom den starka beten "alltid" kommer på turn med triss el två paret, för att skydda sig mot dragen och inte tvärtom.
Nu synar jag som en bluffcatcher och han tar hem den med AKxx mot min KJxx.
Hade jag orkat slå om hade potten varit min men jag fegade ur, och trodde ärligt talat att min K skulle stå ändå.
Så jag gratulerade honom istället för valuebeten of a lifetime (då jag faktiskt gjort liknande spel i CG som ett valuebet just för att få syner likt min, som i Texas kanske tom är standard för att få syn av sämre Kungar, dock otroligt sällan i PLO).
Han hade dock inte tänkt så långt visade det sig då han i chatten skrev det halvt oklara "jag sitter med kallingarna vid benen men du hade sämre :)"
Caught with his pants down ;)

Blindarna börjar gå upp och jag sitter med 33k och avg 26 med ca 60 kvar och 30 priser. Hamnar i en duell med en shortstack med AQQ8 vs KK87 allin pre. Floppen kommer 99J med mitt fl drag och jag ser inte hur jag ska kunna torska den här med fina 17 outs (9 flush, TTT, AAA, QQ) Men den blankar och jag sitter med ganska exakt average.
Edit, detta var f ö mot den eventuelle slutsegraren CliffNinja.

Inget händer med inga händer som man (jag) brukar säga så till slut knapplimpar jag med A488 med klöverflushdrag på 400-800.
Sex st ser floppen 399 med mitt flushdrag. Cutoff betar 1300 i 5300 potten och jag "måste" syna här då det är otroligt att han har färdig kåk och inte betar mer, med eventuellt nio outs emot sig plus alla överpar till nian.
Turn kommer offsuit 4. Jag har en 4 och den passar inte heller in i hans handrange.
Han checkar nu och jag tar tillfället i akt att smaska på med ett 7900 pottbet (vilket i hans ögon iofs inte heller makes sense, på samma sätt som jag inte skulle sätta honom med 94 i handen, dock var det rundlimpat så kanske.....väldigt kanske *host*).
Han har bara 20k bakom men synar ändå, vilket är liiite skumt men kanske ändå inte, han har troligen nio outs (tio egentligen, fast det vet han inte än muhuhahahaha).

Rivern kommer offsuit J vilker är både ett bra och dåligt kort. Den träffar honom i stort sett alltid känns det som, men checkar han kan jag med samma resonemang beta ut honom.
Han checkar efter en liten stekning och jag hamnar i man eller mus situationen där man alltid gör fel om man inte heter något som rimmar på Spivey.
Lyckas iaf att göra maximalt fel med rookiemisstaget att bluffa honom allin (vilket säkert skulle kunna få honom att syna med 9Axx eftersom det ser så svagt ut).
Han synar iaf med nöten och jag hara bara 4400 kvar...urrggghh utspelad efter att näääästan spelat ut honom...mm mycket skickligt inte alls genomskinligt..

Sen tog det roliga slut på ett mycket trist sätt när jag får guldläget med AA i en fyrlimpad pott att stänga ute lite folk för deadmoney och på nytt komma med i leken.
Jag får syn av chipleadern Greenbay (som fått stacken mha ett fyrtal vs nötkåken).
Greenbay slog f ö ut mig ur Omaha live SM 2007 (se första bloggposten ever i denna blogg) och jag hade redan nån halvtimme innan detta hände, tänkt på det sjuka att det faktiskt fanns chans att han skulle kunna slå ut mig igen.

Hursomhelst floppen kommer inte helt dåliga 993. Nu checkar Greenbay (jag hade 804 chips kvar att beta innan jag blev allin).
Jag skriver på skoj i chatten "måste du checka med 9an?" och trycker in resten.
Får svaret "ja" och han synar med trissen.....
Vafan kom igen nu Fuglesang (för er som sett Greenbay live), beta in resten direkt!
Jag tycker det är solklar en slowroll, om man som chipleader med över 100k i chips på blindsen 400-800 inte kan beta in de sista 804 chipsen i det läget, och särskilt i en trny nära bubblan. (Med raseri-reservationen att SM-tilten är semi-WSOPsk i karaktär)
Jag tycker det är dålig stil iaf och nämner det i chatten till honom (och "gay" angående spelet.........moget och på sin plats....), men får ett oförstående yes-jag-är-chippo-"get-it-together-grouch"-svar tillbaka (som man gjort så många gånger själv)
Jag gratulerar honom då istället för hans listiga slowplay och börjar vandra ner den där långa korridoren...till mitt badrum för en vaskning av vikingamått med kallt vatten, och några tycka-synd-om-mig-själv-i-spegeln-miner.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0